Waar staat CRM voor?

25 maart 2019

Posted in ICT en Techniek

Niet iedereen weet waar CRM voor staat. Deze afkorting staat voor Customer Relationship Management. Dit is dé tool voor databasemanagment. Het is betaalbaar en tijdbesparend. Via teamleader.nl”>www.teamleader.nl kun je dit systeem gratis uitproberen.  Wat zijn de voordelen hiervan? Je kunt onder andere profiteren van een centraal beheer, waaruit je alle contacten vanuit een digitale database hebt makkelijk kunt bereiken. Daarnaast heb je je gespreksgeschiedenis snel bij de hand doordat je dit bewaard. Zo kun je altijd gesprekken teruglezen en leer je je klanten echt kennen. Dit helpt tevens om het vertrouwen op te bouwen en ook om sales naar een hoger niveau te brengen. Dit kan omdat je geen extra tijd in mailtjes en documenten hoeft te stoppen.

Meer over Customer Relationship Management

CRM of Customer Relationship Management is een bedrijfsstrategie die de relatie met klanten als uitgangspunt neemt. De klant staat centraal in de bedrijfsvoering en niet het product of het proces. Dit is een verschil met veel andere systemen, waarbij het product of het proces dus wel centraal staat. Het is belangrijk om de klant centraal te hebben staan om een bedrijf beter te laten werken en klanten beter te leren kennen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de concurrentiepositie wordt verbeterd doordat kan worden ingespeeld op alle soorten behoeftes van een klant en daarnaast kan de organisatie klantgerichter opereren. Wat wel is gebleken is dat in de praktijk erg verschillend tegen CRM wordt aangekeken, het wordt op verschillende wijzes bekeken. De bedrijfsstrategie wordt er soms mee bedoeld maar niet altijd, sommige mensen zien het als een softwaresysteem of marketingproces. Hoewel er dus verschillende manieren zijn om naar CRM te kijken zien de meeste mensen het als een bedrijfsstrategie. Samenvattend tot nu toe:

  • De individuele klant staat centraal bij CRM
  • Dit zorgt voor winstverhoging door een verhoogd klanttevredenheid
  • Zorgt voor optimale bedrijfsprocessen

De relatie CRM tot klankgerichtheid en klankgegevens

Het is nodig voor de klankgerichtheid die CRM nastreeft dat de behoeften en eigenschappen van iedere klant zo goed mogelijk bekend zijn. Hiervoor is het nodig om alle gegevens te verzamelen, op te slaan en daarnaast met elkaar in verband te kunnen brengen. Voorbeelden zijn contactgegevens, gegevens over de verkoop- en servicehistorie, telefoonnotities, correspondentie. Hoe beter een bedrijf de klant leert kennen, hoe beter deze de klant kan bedienen en de bedrijfsvoering kan afstemmen. Allerlei voordelen dus. Dit zorgt er ook voor dat de meeste tijd en aandacht kan worden besteed aan klanten die voor de bedrijfsvoering het meest waardevol zijn. CRM software speelt een belangrijke rol voor het opslaan, beschikbaar hebben en in verband met elkaar brengen van klankgegevens. Het lijkt wel of ieder relatiebeheersysteem gelijk is, maar dat is niet zo. Er bestaan namelijk veel verschillende systeem en leveranciers die gericht zijn op een type bedrijfsproces en gemaakt zijn voor uiteenlopende toepassingen. Het is dus een feit dat de selectie van een CRM systeem dat het beste bij een bepaalde organisatie past een uiterst professionele aanpak vereist. Kortom, hoewel er verschillend tegen CRM wordt aangekeken is het erg aan te raden om via dit systeem te werken.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone