Direct mailing: nog steeds een efficiënte marketingtool

8 juni 2017

Posted in Webdesign en Webdevelopment

‘Doe jij aan direct mailing?’ Ik kijk mijn vriend vragend aan. We zitten in de kantine van zijn bedrijf in houtbewerkingsmachines en drinken samen een, naar mijn mening, veel te slappe bak koffie uit de machine. Zo eentje die nog steeds slap is al drink je de koffie zwart. ‘Direct wat?’ vraagt hij. ‘Direct mailing,’ leg ik uit. ‘Dat is een soort marketing, meestal in een persoonlijk bericht aan je klanten. Bijvoorbeeld, als je een machine voor een actieprijs verkoopt of je klanten op de hoogte wilt brengen van een bepaalde wijziging.’ Hij denkt even na en neemt een slok van zijn slappe, zwarte koffie. ‘Dat soort informatie kunnen de klanten toch ook vinden op mijn website?’ Hij trekt zijn zware wenkbrauwen op en kijkt mij fronsend aan. Ik draai nadenkend rondjes met het plastic koffiebekertje tussen mijn handen en staar door het raam de werkplaats in waar één van de werknemers aan het sleutelen is aan een machine. ‘Klopt,’ beaam ik. ‘Maar kijk eens naar jezelf; hoe vaak heb jij tijd om bij een klant of een bedrijf de website te bekijken? Daarnaast is direct mailing veel persoonlijker, want ondanks dat marketingstrategieën via de digitale snelweg zijn opmars heeft gemaakt, spreekt een persoonlijke boodschap nog steeds veel meer aan en daardoor komen er vaak veel reacties op een direct mailing. En je kunt er natuurlijk nieuwe contacten meeleggen en nieuwe klanten attent maken op jouw aanbod.’ Hij begint te lachen: ‘Ok, je hebt mij overgehaald. Waarom wil jij eigenlijk zo graag dat ik mijn klanten ga benaderen met direct mail?’ ‘Dan verkoop je meer en kun je eindelijk eens investeren in een koffiemachine waar tenminste goede koffie uitkomt,’ grijns ik en sta op om mijn plastic bekertje in de zak voor het plastic te gooien.

Het juiste bedrijf voor direct mailing

Nog geen week later belt de vriend mij op met de mededeling dat hij met zijn handen in het haar zit. ‘Heb jij enig idee hoeveel bedrijven aanbieden om een direct mailing te verzorgen?’ ‘Dat zijn er vast een hele hoop, want als jij al met je handen in het haar zit dan zegt dat wel iets.’ Ik heb oprecht medelijden met hem en ik adviseer hem om eens op de website van MSA te kijken. Dit bedrijf uit Amersfoort staat bekend als betrouwbaar, accuraat en professioneel. Hij belooft de website te bekijken en ik herinner hem fijntjes aan de nieuwe koffiezetmachine en om er vooral de moed erin te houden. ‘Nog een tip: zorg ervoor dat je een up-to-date adressenbestand hebt, want anders behaal je met een direct mailing nog niet het gewenste resultaat.’

Een succesvolle eerste oplage

Na twee weken radiostilte bel ik mijn vriend op, want ik ben nieuwsgierig geworden naar de afloop. Enthousiast vertelt hij: ‘Het is fantastisch. Het bedrijf dacht goed met me mee en stuurden binnen het uur de offerte op. Dat ze meedachten vond ik fijn, want ik heb natuurlijk niet veel ervaring met direct mailing, maar ik heb goede tips gekregen. Dit bedrijf heeft service nog hoog in het vaandel staan. Deze week gaat de eerste mailing de deur uit. Ik raad iedereen dit bedrijf aan, want:

  • Ze hebben een 24/7 service;
  • Grote en kleine volumes zijn mogelijk;
  • Ze geven goede adviezen en
  • Geen lange wachttijden aan de telefoon.’

Twee maanden later vieren we samen, onder het genot van een goede bak koffie, het succes van de eerste direct mailing. In de hoek van de bedrijfskantine prijkt een gloednieuw koffiezetmachine die de ruimte vult met de geur van versgemalen koffiebonen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone